Jesteśmy jeszcze bardziej wydajni, lecz także jeszcze bardziej zajęci. Jeszcze więcej ludzi czuje się pod presją okiełznania multitaskingu, aby sprostać wyzwaniom, jakie przed nimi stoją. Czy człowiek w ogóle może na dłuższą metę działać w tenże sposób? Okazuje się, iż w tymże problemie mamy mnóstwo do nauczenia się od maszyn, jakie sami od lat projektujemy oraz programujemy. Gdy słyszymy multitasking, przeważnie wyobrażamy sobie człowieka robiącego dwie rzeczy naraz. Rozmawia z kontrahentem poprzez telefon, natomiast równocześnie wypełnia dokument. Odpisuje na e-maila, natomiast równocześnie uczestniczy w telekonferencji. Rozmawia z kimś oraz równocześnie tworzy nową strategię, niepołączoną z ową rozmową.

Wielozadaniowość, więc multitasking, w rozumieniu kwalifikacji człowieka to skłonność do analogicznego realizowania paru zadań równocześnie. Potrafisz równocześnie odpisywać na maila oraz rozmawiać poprzez telefon? Wielu przedsiębiorców uzna, iż to Twoja przewaga nad innymi kandydatami.

 

Czy na pewno?

 

Największy kłopot z prawdziwą nauką polega na tymże, iż jest ona zazwyczaj bardzo pomieszana. Naturalną ludzką tendencją jest szukanie prostych odpowiedzi, tymże czasem prawda jest niejednokrotnie niewątpliwie bardziej skomplikowana. Faktycznie, są rzeczy, jakie są dla Ciebie wyraźnie kiepskie – według całej naszej wiedzy, narażenie na wirus HIV jest kiepskie i już, kropka. Jednakże są także rzeczy, jakich wartość zależy od ilości – w określonych ilościach są wprost potrzebne, w pozostałych dobre, natomiast w jeszcze pozostałych złe. Doskonałym modelem jest tutaj woda – potrzebujesz jej do życia, mnóstwo osób mogłoby skorzystać z bycia bardziej nawodnionymi, lecz jak wypijesz jej na raz zbyt dużo, to możesz chociażby umrzeć na miejscu poprzez zaburzenie równowagi elektrolitów w ciele. Są w końcu rzeczy, jakie w określonych kontekstach mogą być odpowiednie, natomiast w pozostałych kiepskie.

 

Warto być wielozadaniowym

 

Wielozadaniowość jest umiejętnością, jaką właściwie wymuszają wymogi pracy. Zmieniające się zadania oraz wymagania, stały kontakt z kontrahentami, praca grupowa, nowe polecania firmowe napływające podczas robienia innego polecenia, palące terminy na wcześniej – to wszystko powoduje, iż zatrudniony musi błyskawicznie odpowiadać. Psychologowie mówią jednakże o spadku skuteczności z powodu wielozadaniowości. O większym zagrożeniu popełnienia błędu, o braku u ważności i całkowitej koncentracji na zadaniu. O wyczerpaniu, ubytku energii oraz rozkojarzeniu, jakie występuje na skutek działania wielu czynników równocześnie.

Robiąc mnóstwo jednocześnie, nic nie robisz w całości skutecznie. Gdy tworząc raport, podsumowujący całoroczne działania Twojego zespołu, co parę minut przeglądasz skrzynkę pocztową, w międzyczasie zamawiasz bilety na wczasy i odbierasz każdy dzwoniący telefon, nadal obniżasz własną skuteczność. Każdy powrót do raportu potrzebuje od Ciebie powtórnej oceny informacji. Notatki, wykonane podczas rozmowy telefonicznej mogą być skomplikowane, natomiast myślenie o nowych sprawach, jakie „pojawiły się” w świeżych e-mailach wybija Cię z określonego rytmu. Wedle doświadczeń, wykonanych poprzez Uniwersytet w Stanford, multitasking może zniszczyć Twoją karierę. U osób, jakie długo pracują w formule multitaskingu zauważono sukcesywne zmniejszanie efektywności, zamiast rozwoju oraz możliwości sprostania większej ilości zadań.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *