Konstruktywna informacja zwrotna jest jednym z najważniejszych czynników, które wspomagają rozwój osobisty każdego człowieka. Aby uwaga była naprawdę wartościowa dla danej osoby to trzeba koniecznie pamiętać o pewnych zasadach. Warto wyraźnie zaznaczyć, iż nasza  opinia może zmotywować albo zniechęcić ocenianą osobę. Co zatem powinniśmy brać pod uwagę, aby nasz komunikat posiadał prawidłowy wydźwięk?

Zwracajmy się bezpośrednio do naszego rozmówcy

Informację zwrotną przekazujmy tylko i wyłącznie osobie ocenianej. Nie zwracajmy się nigdy do kogoś innego, wypowiadając zdania typu “Jankowska dobrze wyjaśniła problem pacjentowi, ale musi koniecznie poprawić swoją mowę ciała”.

 

 

Unikajmy publicznej oceny

Warto pochwalić rozmówcę w obecności innych osób, jednak nieprzyjemne informacje starajmy się przekazywać tylko i wyłącznie w cztery oczy.

 

 

Przedstawiajmy swoje obserwacje zraz po zaistnieniu konkretnej sytuacji

Starajmy się dokładnie opisywać zachowanie rozmówcy, nie twórzmy ocen. Możemy też nazywać nasze odczucia, które powstały w związku z danym zachowaniem. Zawsze wypowiadajmy swoje obserwacje „na gorąco”. Nigdy z tym nie czekajmy.

 

 

Oceniajmy zachowanie, nigdy człowieka

Nie należy generalizować, kiedy wypowiadamy się na temat danej sytuacji. Odnośmy się zawsze do tego, co ma miejsce „tu i teraz”. Unikajmy wypominania  błędów, które zostały popełnione w przeszłości. Nie oceniajmy także osoby. Poprawny feedback odnosi się zawsze do danego zachowania, nigdy człowieka.

 

 

Przytaczajmy bardzo konkretne argumenty

Informacja zwrotna nie pozostanie cenną informacją, kiedy nie uzasadniamy naszych odczuć oraz opinii. Przykładowo nie powinniśmy mówić podwładnemu, iż jego praca z pacjentem nam się nie spodobała, bo “zabrakło w tym czegoś nieuchwytnego”. Ważną rzeczą jest by uwaga była konkretna. Jak najbardziej możemy przedstawić oczekiwanie uniknięcia podobnych błędów na przyszłości.

 

 

Wystrzegajmy się wyciągania pochopnych wniosków

Warto podkreślić, iż udzielanie informacji zwrotnej to nie psychoanaliza. Nie doszukujmy się w zachowaniach rozmówcy ukrytych czy nieuświadomionych motywacji. Skoncentrujmy się tylko i wyłącznie na tym, co jest możliwe do zaobserwowania.

 

 

Mówienie o efektach, jakie przyniosło dane zachowanie rozmówcy

Podczas przekazywania informacji zwrotnej starajmy się nie osądzać. Mówmy o naszych obserwacjach. Przykładowo możemy wspomnieć, iż zauważyliśmy, iż dany pacjent denerwował się, kiedy pielęgniarka przeprowadzająca wywiad przerywała wypowiedź pacjenta.

 

 

Przekazywanie tylko i wyłącznie informacji przynoszących korzyści ocenianej osobie

Informacja zwrotna powinna zmotywować naszego współpracownika do pracy nad jego rozwojem. Aby tak się stało, starajmy się nie wytykać drobnych błędów oraz unikać złośliwych komentarzy, ponieważ one nic nie wnoszą.

 

 

Równoważenie komunikatów pozytywnych i negatywnych

Warto koncentrować się głównie na tym, co jest dobre oraz wartościowe w zachowaniu naszego współpracownika. Niepożądane zachowania należy przedstawić jako pole nad którym należy popracować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *